ECHIPAMENTUL SPEOLOGIC

Echipamentul speologic individual

adaptare 2010 după Tudor Marin

Echipamentul individual este vital pentru desfășurarea în bune condiții a oricărei explorări. Un bun echipament asigură confort și siguranță în explorare. Totodată echipamentul condiționează în mare măsură starea de spirit în timpul explorării și implicit eficiența ei. Speologul trebuie să aibă încredere în toate piesele echipamentului individual, fără nici o excepție.

Școala Română de Speologie acceptă în cadrul procesului de învățământ care se desfășoară sub tutela sa, numai echipament care poartă marca CE (însoțit de numărul normei europene de atestare “EN...”) sau care este însoțit de un certificat de origine și un certificat de calitate emis de un organism recunoscut de Protecția Muncii.

1. Combinezonul speologic

Combinezonul este una din componentele de bază ale echipamentului individual. Rolul combinezonului este de a proteja speologul de frig, umiditate, frecări, în principiu, de contactul cu mediul exterior. În general, este bine ca speologul să dispună de două tipuri de combinezoane: unul din pânză (doc) pentru peșteri fosile și unul impermeabil, pentru peșteri cu umidate excesivă, argilă, peșteri active. Indiferent de tipul combinezonului câteva principii privind confecționarea lor sunt de reținut:

- combinezonul trebuie să fie realizat pe talie, însă corect croit, astfel încât să permită ridicarea lejeră a mâinilor. Totodată îndoirea piciorului trebuie să se facă fără ca pantalonul să iasă de pe cizmă. Pentru înlăturarea acestui inconvenient se va lăsa pantalonul cu 5-10 cm mai lung decât normal. Un combinezon larg, departe de a fi comod, se agață ușor în asperitățile pereților, iar la trecerile strâmte se cutează. De asemenea, cutarea combinezonului atunci când este purtat harnașamentul, poate deveni foarte incomodă;

- sistemul de închidere trebuie să fie cu velcro (scai) sau cu fermoar protejat pentru a evita blocarea acestuia cu argilă.

- existența dublurilor în zonele genunchilor, coatelor și fundului. (În zonele coatelor și genunchilor, dublura poate fi confecționată sub forma unor buzunare, astfel încât să se poată introduce în acestea o bucată de pâslă sau de neopren.

- combinezonul să fie croit astfel încât să nu necesite utilizarea unei centuri pentru strângerea pe corp;

- combinezonului i se mai poate adăuga în interior, în zona pieptului, un buzunar sau chiar două, pentru păstrarea carnetului de cartare, busolei etc. De asemenea, combinezonul poate fi prevăzut cu o glugă din material impermeabil, care să protejeze împotriva căderilor de apă;

- combinezonul trebuie să se așeze uniform pe conturul cizmei, astfel încât prin prinderea cu un elastic sau cu un inel de cauciuc, să asigure o bună etanșeitate.

Câteva indicații sunt de reținut în legătură cu materialul folosit la confecționarea combinezoanelor. Materialele utilizate pentru combinezoanele impermeabile sunt în general compuse dintr-un material textil sintetic laminat la interior cu cauciuc, P.V.C., poliuretan etc. Acesta este ușor, flexibil și rezistent. Pentru combinezonul neimpermeabil o țesătură rezistentă neimpregnată este suficientă. Cusăturile nu trebuie să fie proeminente, deoarece ar putea jena și în același timp se deteriorează mai repede. Combinezonul trebuie adaptat la tipul cavității și la obiectivul propus pentru explorare, astfel:

- țesăturile din bumbac pentru peșteri calde și uscate;

- nylon-ul laminat cu poliuretan pentru peșteri temperate și reci în care este posibil contactul cu apa;

- P.V.C.-ul pentru peșteri foarte reci și umede.

2. Genunchierele și cotierele

Pe parcusul subteran genunchi și coatele sunt extrem de solicitate mai ales în peșterile cu strâmtori unde avansarea se realizează în ramonaj sau târâș. Astfel utilizarea genuchierelor și a cotierelor devine utilă cu condiția ca acestea să corespundă utilizării lor în subteran. Ele pot fi purtate sub sau peste combinezonul speologic, existând modele realizate din neopren protejat contra uzurii. Acestea trebuie să prezinte în mod obligatoriu la nivelul articulațiilor un spațiu liber pentru a evita cutarea acestora împreună cu combinezonul și subcombinezonul, sistemul de reglare fiind realizat din material eslastic sau cu scai care să permită ajustarea lor. Marele dezavantaj al utilizării acestora este faptul că pot aluneca foarte ușor iar dacă sunt stânse prea tare blochează circulația saguină și rețin umezeala la nivelul articulațiilor.

3. Mănușile

În timpul explorării, mâinile intră în contact permanent cu roca dură și materialul de explorare, ceea ce poate duce la răniri (tăieturi, arsuri); cu apa rece, care produce amorțirea și înțepenirea articulațiilor; cu argila, care pe lângă provocarea unei senzații neplăcute, împiedică o bună manevrare a materialului și scade eficiența prizelor. Deci protejarea mâinilor este o necesitate evidentă. Mănușile fiind cele care îndeplinesc acest rol, trebuie să aibă caracteristici care să le facă eficiente la acțiunile arătate mai sus. Mănușile de protecție speologicã sunt confecționate din cauciuc și pot avea, sau nu, la interior un strat pânzat. În cazul peșterilor foarte reci sub mănușile din cauciuc putem purta o pereche de mănuși mai subțiri cu proprietăți termice (polartec). Concluzionând, se poate spune că mănușile trebuie să răspundă următoarelor cerințe:

- impermeabile;

- călduroase, fără a duce la transpirația mâinii;

- rezistente la uzură, dar suficient de subțiri pentru a manevra echipamentul și a simți prizele;

- suficient de lungi, pentru a nu permite pătrunderea apei pe mâneca combinezonului.

Atenție! Neutilizarea mănușilor poate conduce în anumite peșteri la rănirea gravă a palmelor sau chiar la degerături !!!

4. Încălțămintea

Cele mai adecvate încălțări pentru practicarea speologiei sunt cizmele de cauciuc. Acestea trebuie să aibă următoarele proprietăți:

- să fie aderente la rocă, prin existența unui profil adecvat pe talpă;

- să fie suficient de înalte (35-40 cm), pentru a putea permite înaintarea prin ape puțin adânci. Împreună cu combinezonul impermeabil, care se fixează pe ele cu ajutorul unor inele de cauciuc (tăiate din camera unei roți de mașină sau motocicletă);

- să fie mulate pe picior fără a incomoda mersul sau circulația sanguină;

- sunt de preferat modelele din cauciuc netexturat, deoarece se usucă mai repede și nu conduc la acumularea umidității și la răcirea piciorului ca modelele texturate (pânzate în interior) ;

- nu în ultimul rând, modelele din cauciuc netexturat sunt mai aderente decât modelele clasice texturate acestea fiind confecționate din cauciuc natural.

Pentru confortul mersului se recomandă introducerea pe talpă în interiorul cizmei, a unor tălpici din cauciuc sau pâslă. Acestea mai au și rolul de izolare termică.

Atenție! Cizmele ale căror profil de aderență s-a uzat, vor fi înlocuite chiar dacă nu sunt sparte.

În ultimii ani au apărut o serie de încălțări speciale pentru speologie. Ele sunt realizate din neopren pe interior, acoperit de cordura la exterior. Talpa este bine profilată, fiind realizată din cauciuc. Acestea sunt aderente dar nu la fel ca cizmele de cauciuc, din cauza rigidității tălpii. Ele asigură confortul termic, datorită neoprenului și croielii foarte aproape de picior, dar păstrează picioarele ude în permanență, dacă s-a intrat accidental într-o apă foarte puțin adâncă (10 cm).

Aceste încălțări sunt eficiente în parcursurile de râu subteran, deoarece nu se umplu cu apă și nu permit schimbul permanent de apă, care duce la răcirea picioarelor. De asemenea pentru peșterile uscate se pot folosii bocancii de munte, însă chiar dacă aceștia asigură aderența și protecția piciorului se vor deterioara foarte ușor în urma utilizări lor în subteran. Utilizarea bocancilor de munte devine extrem de utilă în cazul parcurgerii peșterilor cu gheață dacă aceștia sunt prevăzuți cu sisteme de prindere a colțarilor.

5. Îmbrăcămintea de corp

Îmbrăcămintea de corp este cea care asigură protecția termică a corpului. Ea se interpune între piele și echipamentul exterior de protecție (combinezon). Calitățile pe care trebuie să le îndeplinească sunt:

- să fie comodă;

- să fie ușoară;

- să fie călduroasă;

- să absoarbă transpirația și să o elimine spre exterior;

- în stare umedă să nu-și piardă calitățile termoizolante;

- să se muleze pe corp;

- să nu aibă capse, cute sau alte proeminențe care să jeneze.

Îmbrăcămintea sau lenjeria de corp are în componență: subcombinezonul și ciorapii. Subcombinezonul trebuie să fie format dintr-o singură piesă el fiind purtat direct pe piele. El trebuie să aibă un minim de cusături și elemente suplimentare la nivelul bazinului, în zona de prindere a hamului. Închiderea se face cu un fermoar cu două sau trei cursoare, care permite deschiderea optimă în funcție de necesități. Gulerul subcombinezonului trebuie să fie înalt pentru a asigura confortul termic în jurul gâtului. Utilizarea unei bluze suplimentare, a unei cagule ușoare sub cască și a unei perechi de mănuși sunt de multe ori necesare într-o peșteră rece, sau în cazul staționărilor prelungite. Este recomandat ca ciorapii să fie din lână sau țesături sintetice cu proprietăți termice ridicate în momentul umezirii. Pentru confort este recomandată utilizarea unei perechi de ciorapi groși de foarte bună calitate. Tot timpul trebuie avut în vedere că zona tălpilor este prima în care se simte senzația de frig, mai ales în subteran. Îmbrăcămintea de corp trebuie adaptată la fiecare speolog și la temperatura peșterii explorate. În consecință subcombinezoanele recomandate sunt:

- pentru peșteri temperate și calde, un material lejer gen Polartec 100;

- pentru peșteri reci sau explorări hibernale, un material călduros gen Polartec 200 sau 300, la care se poate adăuga după caz o bluză dintr-un material mai subțire gen Polartec 100;

Pentru toate situațiile cea mai recomandată este o țesătură elastică de tipul PolarStrech. Pentru parcursuri acvatice sau parțial acvatice este recomandată folosirea ciorapilor de neopren. De asemenea, dacă o peșteră are un sector acvatic, poate fi prevăzut un rând de haine uscate pentru a fi schimbate.

Atenție! Nu este recomandată realizarea marșului de apropiere la peșteră în aceeași îmbrăcăminte cu care se va intra în subteran. De asemenea este de evitat utilizarea lenjeriei sau a pieselor de îmbrăcăminte din bumbac care în momentul în care sunt umede sau ude î-și pierd proprietățile termice .

6. Costumul de neopren

Costumul de neopren, numit și costum umed, permite înotul chiar și în apele cele mai reci. Neoprenul nu este altceva decât un cauciuc foarte poros, în masa căruia sunt cuprinse mici bule de gaz care nu comunică între ele și care îi conferă proprietatea de izolator termic. În timpul imersiei, sub costum pătrunde o peliculă fină de apă, care se încălzește de la temperatura corpului și care trebuie să rămână sub costum în timpul deplasării prin apă, fără a fi înlocuită de altă apă rece. Pentru ca această peliculă de apă încălzită să fie păstrată în costumul de neopren, trebuie ca acesta să fie cât mai strâns mulat pe corp. Costumul de neopren este compus din pantaloni, bluză, cagulă, care poate fi parte integrantă din bluză sau nu, ciorapi și mănuși. Grosimea neoprenelor variază între 2 și 7 mm sau chiar mai mult. Vom alege neoprenul în funcție de temperatura apei și de lungimea pasajelor fără apă. Cu cât este mai gros este mai călduros și mai rigid, iar cu cât este mai subțire este mai puțin călduros dar mai flexibil. De reținut că neoprenul este dublat pe ambele fețe cu țesătură de tip jerseu (mai nou cu plushtitanium pe interior pentru confort termic și cu kevlar sau cauciuc special la exterior contra frecărilor) și se îmbracă direct pe piele, de preferință pe sub o salopetă de pânză, cea impermeabilă mărind „canicula” din interior în pasajele uscate. Costumul de neopren pe cât este de folositor în apă, pe atât este de nefolositor pe uscat, fiind mult prea călduros și din cauza rigidității sale îngreunează mișcările. Neoprenul trebuie folosit pentru parcursurile preponderent acvatice, în caz contrar putând fi schimbat cu un subcombinezon de polar pentru porțiunile uscate. O utilizare de lungă durată a neoprenului în sectoare uscate, conduce la deshidratare și la intoxicare la nivelul pielii, cauzate de lipsa de respirabilitate. Cea mai bună variantă de combinezon de neopren este formată din: pantalon lung (care acoperă pieptul) cu bretele peste umeri și bluză cu cagulă încheiată cu fermoar pe piept (care poate fi ușor închis sau deschis) de 5 mm grosime. Până în acest moment nu s-au realizat combinezoane de neopren speciale pentru speologie. Speologii folosesc de obicei modele realizate pentru canioning sau scufundări.

7. Casca

Casca poate fi realizată din mase plastice sau fibre compozite (căștile EcrinRoc Petzl, sunt căști din mase plastice armate care cântăresc între 400-500 g împreună cu sistemul de iluminare). Pentru o cască bună sunt de reținut câteva lucruri de bază:

- să răspundă normelor U.I.A.A. și C.E.

- să fie ușoară și comodă;

- să aibă sistemul de prindere jugulară în Y, cu prindere transversală la spate. Acest sistem reprezintă

deocamdată cea mai sigură prindere a căștii pe cap;

- să prezinte orificii de aerisire;

- prinderea sistemului interior de susținere și amortizare a șocurilor de calotă să se facă astfel încât capul să nu vină în contact direct cu calota căștii. Nu se admite introducerea de obiecte (baterii, becuri de rezervă etc.) între calotă și sistemul interior de susținere. Acestea pot produce răniri în timpul preluării de către cască a șocurilor;

- sistemele de iluminat de pe cască să fie montate astfel încât să nu afecteze echilibrul acesteia pe cap și nici structura de rezistență;

- să aibă o culoare vizibilă la lumină slabă (alb, roșu, oranj, galben).

Casca este indispensabilă acțiunilor speologice. Ea protejază capul împotriva căderilor de pietre și a contactului cu roca în cazul căderilor sau a dezechilibrărilor speologului.

Atenție! În afară de strâmtorile verticale, jugulara căștii trebuie sa fie absolut totdeauna închisă, pentru a evita pierderea acesteia !!!

8. Sistemele de iluminare

Pentru un parcurs subteran este necesară utilizarea a minim două siteme de iluminare independente. În ultima vreme au apărut tot mai multe frontale electrice pe bază de led-uri. Avantajul acestor frontale este consumul foarte scăzut și implicit autonomia mare în timp. Folosirea lor pot elimina complet sistemul acetilenic (lampă, furtun, ecleraj + brichetă piezo, rezerva și reziduurile de carbid), dar din păcate nu oferă aceeași lumină, iar în lipsa acestuia este obligatoriu să includem în echipamentul personal pe lângă folia de supraviețuire un set de lumânări o spritieră sau un aragaz, brichetă sau chibrituri rezistente la apă, pentru a avea la noi în permanență o sursă de căldură care să poată fi utilizată în caz de accident sau în cazul unor așteptări de lungă durată. Un alt avantaj îl reprezintă eliminarea poluarii peșterii în lipsa folosirii carbidului. De asemenea, trebuie avută în vedere existența în subteran, a unui sistem dublu de iluminare fiind obligatorie utilizarea unui sistem electric de rezervă care fie va fi montat pe cască fie va fi purtat în permaneță (în buzunarul salopetei sau la gât).

La ora actuală cele mai performante sisteme de iluminare cu led-uri sunt alcătuite din module de mai multe leduri sau leduri de putere mare, al căror nivel de iluminare variază în funcție de manevrarea unui comutator, cu toate astea sisteme electrice performate sunt relativ inaccesibile datorită prețului lor foarte ridicat.

Notă: În cazul utilizării a două sisteme electrice Școala Română de Speologie acceptă în cadrul procesului de învățamânt care se desfășoară sub tutela sisteme de iluminare principale cu un nivel minim de iluminare similar cu o frontală de tip Duo Led 14.

9. Harnașamentul

Se înțelege prin harnașament ansamblul format din chingi și accesorii care este dispus în jurul corpului și care susține greutatea speologului în timpul progresiei pe coardă. Harnașamentul se compune din:

- centura de mijloc;

- hamul sau scaunul;

- vesta sau centura de piept;

- veriga rapidă a hamului.

Centura de mijloc

Confecționată din chingă de nylon lată de 2,5-5 cm, se prinde în jurul mijlocului cu ajutorul unei carabiniere sau catarame. Extrem de utilă în cazul unor peșterii orizontale ea servește pentru agățarea lămpii de carbid și a altor materialelor ce trebuie transportate. În acest scop este preferabil să fie prevăzută cu inele de chingă sau cordelină. Centura trebuie să fie suficient de stramtă pentru a nu aluneca de pe mijloc, dar nici prea stramtă, situație în care ar putea jena, comprimând abdomenul. De asemenea, trebuie avut în vedere că în timpul folosirii, centura se întinde puțin din cauza greutății materialului transportat.

Hamul speologic

Este piesa de bază a echipamentului individual ce permite efectuarea manevrelor ce presupun suspendarea speologului în coardă. Confecționat din chingă de nylon lată de 4-5 cm, trebuie să îndeplinescă următoarele condiții:

- să susțină greutatea corpului fără a provoca dureri;

- să fie ușor;

- să fie prevăzut cu reglaje, pentru a putea fi ajustat corect.

Reglajul hamului se face, fiind îmbrăcat cu subcombinezonul și combinezonul utilizate în mod normal pentru turele speologice. Strângerea chingilor prin catarame trebuie să fie moderată astfel încât să nu ștranguleze picioarele sau talia, dar în același timp să nu existe posibilitatea alunecării pe corp în timpul unei manevre speologice (de exemplu o intrare strâmtă în cap de puț). Pentru o securitate deplină trebuie respectate instucțiunile date de fabicant, în ceea ce privește trecerea chingilor prin catarame. Este interzis coaserea sau atentarea în vreun fel la integritatea chingii, din care este construit hamul.

Atenție! Lungimea chingii care iese din cataramă trebuie să fie egală cu de 3-4 ori lățimea chingii exprimată în centimetrii.

Vesta sau centura de piept

Vesta, sau centura de piept, are rolul de a menține blocatorul de piept cât mai aproape de corp, pentru a ușura înaintarea pe coardă. Nefiind solicitată la eforturi prea mari, se confecționează din chingă lată de aproximativ 2 cm. Vesta trebuie să fie reglabilă, pentru a putea fi cât mai strânsă pe corp în momentul urcării pe coardă, iar în restul timpului să poată fi detensionatã ușor, pentru a nu stânjeni mișcările. Acest lucru se poate realiza cu ajutorul unei catarame de metal. Cele mai utilizate modele sunt cele din figura alăturată, „vesta în X” și „vesta în Y” , denumite după forma în care chinga se petrece pe partea dorsală.

Vesta in “X”

Avantaj: Simplitate

Dezavantaj: Jenează cutia toracică și îngreunează respirația în general, din cauza compresiei pe care o exercită prin intermediul chingii din jurul pieptului. Nu este recomandatã pentru persoane de gen feminin.

Vesta în “Y”

Avantaje: Elimină compresia cutiei toracice exercitată de modelul precedent.

Permite o mai bună reglare a tensiunii în funcție de obstacolul întâlnit. Poate fi reglată chiar în timpul urcării. Dezavantaj: Există riscul alunecării de pe umeri în timpul parcursului orizontal, dacă se slăbește prea tare. Capatul de chingă care rămâne trebuie plasat, astfel încât să se evite intrarea accidentală a acestuia în blocatorul de piept, în timpul urcării, ceea ce va conduce la o blocare temporară. Datorită faptului că vesta este prinsă de chinga din spatele hamului speologic aceasta va fi cutată provocând inconfort. Pentru o mai ușoară fixare și detașare a vestei este recomandabil ca aceasta să se prindă de blocatorul de piept cu ajutorul unei carabiniere de mici dimensiuni. Mai există o serie de veste speciale pentru speologie care în ciuda faptului că sunt ceva mai costisitoare prezintă multe avantaje cum ar fii: magazie pentru echipamente, catarame rapide de blocare/debocare a chingii ce trece prin blocatorul de piept, modele speciale pentru persoane de sex feminin.

Veriga rapidă de prindere a hamului

Veriga rapidă (demirond) are o formă semirotundă ceea ce permite bună aranjare a materialelor ce sunt montate pe acesta. Veriga rapidă de prindere a hamului are un diametru de 10 mm și o mare rezistență între 2000 și 4500 daN cu șurubul închis și între 300 și 800 daN cu șurubul deschis – în funcție de materialul din care este fabricat-: oțel, oțel inoxidabil sau zicral (aliaj zinc-aluminiu mult mai ușor decât oțelul, dar mai puțin rezistent). Servește la prinderea hamului, fiind prevăzută cu o siguranță filetată pe interior pentru închidere. Sensul de închidere a verigii trebuie sã fie de la dreapta la stânga, cum privim veriga asamblată cu hamul pe noi. Această constrângere este impusă, pentru a evita deschiderea siguranței, din cauza frecării de coardă în timpul urcării. Neînchiderea siguranței poate fi fatală, de aceea trebuie verificată înainte de suspendarea în coardă. Pentru evitarea acestor probleme pe piață au apărut modele cu închidere automată tip twist-lock sau triact. În cazul utilizării unei verigi clasice este recomandată utilizarea uneia din zicral mult mai ușoare fată de una de oțel la care există și riscul producerii unor deformării ce pot duce la blocarea filetului.

10. Banana sau sacul speologic

Banana este preferabil să fie confecționată dintr-un material rezistent la uzură și impermeabil. De obicei se folosește P.V.C. texturat. Banana este dotată cu sisteme de chingi pentru a putea fi transportată în spate, pe umăr, în mână, pentru a putea fi trasă pe puțuri și prin galerii strâmte. Banana se leagă la gură cu o cordelină. O altă cordelină servește pentru atârnare, prin intermediul unei carabiniere atașată de partea inferioară a demirondului, atunci când speologul este suspendat pe coardă. Pentru a nu jena în timpul urcării sau coborârii pe coardă, lungimea cordelinei trebuie să fie reglată astfel încât să nu se atingă banana cu picioarele. De asemenea este recomandată realizarea a trei sau patru noduri pe cordelina de atârnare a bananei, care faciliteazã manevrele când speologul are mănuși sau este multă argilă.

Tipuri de saci speologici:

a. Sacul personal. Are un volum de până la 6 litri și permite transportarea materialelor speologice individuale și/sau colective de mici dimensiuni.

b. Sacul clasic. Este cel mai utilizat în speologie. Cele mai folosite modele sunt cele cu fundul în formă rotundă sau ovală. Volumul uzual este între 20 si 30 de litri.

c. Sacul transporter. Are un volum mai mare decât sacul clasic 40-60 litri. Este prevăzut cu bretele și spate confortabil. Permite transportarea materialelor până la intrarea în peșteră sau chiar și în interior dacă nu există strâmtori.

Banana este folosită pentru transportul echipamentului individual și/sau colectiv.

Purtarea ei se face în funcție de tipul galeriei:

- cu ambele bretele în spate, pe galerii orizontale sau oblice unde se poate merge în picioare;

- numai pe un umăr, în galerii de tip diaclază sau meandru, care permit o înaintare laterală a corpului;

- suspendată de cordelină în momentul progresiei pe coardă sau în cazul ramonajelor în galerii de tip diaclază sau meandru.

11. Dispozitive pentru parcurgerea verticalelor

Echipamentul individual trebuie să aibă în componență: coborâtor, blocatoare, carabiniere și lonje pentru asigurare. Este interzisă folosirea de coborâtoare, blocatoare și carabiniere care nu sunt omologate (marcaj CE sau EN) și care nu dețin un certificat de origine și un certificat de calitate.

Coborâtorul

Diversitatea coborâtoarelor este foarte mare. Școala Română de Speologie acceptă numai două dintre ele: coborâtorul cu role - “Simplu” și coborâtorul autoblocant cu role - “Stop”. Coborâtorul “simplu” este alcătuit din două role fixe plasate pe o lamelă, închizându-se cu o lamă mobilă, prevăzută în partea inferioară cu un clichet cu arc. Acest clichet permite manevrarea (închiderea, deschiderea) coborâtorului fără a fi scos din carabiniera de prindere. În comerț au mai apărut și coborâtoare simple prevăzute cu un orificiu special pentru introducerea carabinierei de frână pe lamela fixă. Coborâtorul autoblocat “Stop” are rola inferioară mobilă, prelungită în partea stângă cu un mâner pentru manevrare. În momentul punerii în tensiune, rola mobilă se rotește și blochează coarda pe rola superioară. Coborâtorul se leagă de demirond prin intermediul unei carabiniere cu siguranță (de preferat cu închidere automată). Împreună cu coborâtorul este obligatorie folosirea unei carabiniere (fără siguranță) de frână, de preferat din oțel sau titan cele din duralumini deteriorându-se mult mai ușor. Acesta are avantajul de a nu bloca ambele mâini în timpul coborârii și de a permite o reglare mult mai ușoară a vitezei decât Stopul. Frânarea se face mișcând mâna dreaptă (prin care alunecă coarda) în plan vertical. În timpul coborârii, mâna stângă va aluneca pe coarda care iese din coborâtor servind la echilibru în plan vertical. Coborâtorul Stop este recomandat numai speologilor experimentați. El necesită o atenție sporită pentru reglarea vitezei de coborâre. Frânarea se face strângând la maxim mânerul cu mâna stângă, și mișcând mâna dreaptă (prin care alunecă coarda) în plan vertical. În caz contrar, în care se frâneazã cu ajutorul mânerului, coarda va fi aplatizată și topită cămașa. Viteza de coborâre este greu controlabilă fară un antrenament prealabil.

Atenție la pericolul ascuns al coborâtorului Stop! Un speolog debutant care începe să coboare cu viteză, din cauza unui reflex natural de strângere, va apăsa la maxim maneta coborâtorului Stop, putând suferi o cădere fatală.

Este interzisã folosirea coborâtorului Stop pentru Stagiile de începători nivel TSA I!!!

Carabiniera de frână tip Handy

Este realizatã din inox și datoritã formei pe care o are permite o frânare optimă în orice situație. Dacă speologul dorește o reducere a vitezei de coborâre, printr-o simplă mișcare de ridicare a corzii cu mâna dreaptă, coarda va intra în “V”-ul format de capul carabinierei, mărind astfel frecarea. Carabiniera Handy are o greutate de 106 g și se plasează la dreapta coborâtorului fie prin intermediul inelului cu care este furnizată sau direct pe demirond.

Carabiniera cu frână tip Freino

Acestă carabinieră îndeplinește două fucții în același timp legarea coborâtorului de veriga rapidă și carabinieră de frânare. Marele avantaj al acestei carabiniere este faptul că elimină utilizarea unei carabiniere de frânare auxiliare. Este ușor de utilizat iar frânarea este mult mai eficientă ca la celelalte metode datorită unghiului mare pe care-l face coarda față urechea de frânare a carabinierei. În cazul utilizării unui coborâtor simplu carabiniera poate fi montată pe demirond cu urechea de frânare atât înspre noi dar și spre exterior iar la coborâtoarele autoblocante numai înspre noi.

Atenție! În cazul coborârii în puțuri strâmte cu urechea de frânare în exterior există riscul agățării acesteia de asperitățile stâncii sau introducrea accidentală a buclelor de coardă din echipări în ea cea ce poate duce la o blocare.

Blocatoarele

Blocatoarele sunt dispozitive metalice, care permit alunecarea într-un sens și blocarea la punerea în tensiune în sens contrar. Ele sunt alcătuite dintr-un corp metalic și o camă culisantă care folosește la blocarea corzii. În funcție de utilizare, blocatoarele au forme diferite.

Caracteristicile blocatoarelor la care tracțiunea se face în carcasă sunt următoarele:

- permit introducerea și scoaterea rapidă a corzii;

- se pot folosi pe diametre de corzi;

- pot fi folosite pentru autoasigurare;

Atenție! În afara timpului de utilizare, cama blocatorului, trebuie să fie închisă.

Blocatorul de piept

Blocatorul de piept este folosit pentru urcare și se plaseazã direct pe demirond. El se fixează aproape de piept cu ajutorul vestei.

Atenție! Blocatorul de piept trebuie sã rămână tot timpul pe demirond, chiar și la coborâre. Numai astfel el poate fi folosit pentru a trece de la coborâre la urcare, pentru a trece un nod, pentru a interveni la un coechipier care are probleme pe coardă etc.

Blocatorul de mână

Blocatorul de mână este folosit pentru urcare împreună cu pedala, ca al doilea punct de sprijin. Există două variante: modelul cu mâner , realizat pentru tracțiune și modelul fără mânerul de sprijin dar care este mai mic și mai ușor. Există și modele speciale pentru persoanele stângace.

Pedala

Pedala face legătura între piciorul speologului și blocatorul de mână, în timpul urcării pe coardă. Se confecționeazã din cordelină (de preferat materiale cu rezistență mare: dyneema, kevlar, spectra etc.) sau coardă statică de 8 mm. Pedala se atașează prin intermediul unei carabiniere cu siguanță asimetrice la blocator, iar la partea opusă va fi prevăzută cu una sau două bucle care să permită introducerea unuia sau ambelor picioare. Pe toată lungimea ei pedala nu trebuie să aibă noduri intermediare, pentru a nu împiedica degajarea unui coechipier, folosind metoda “Pedala în Croll”. Lungimea pedalei trebuie să fie astfel încât, cu picioarele perfect întinse, introduse în pedală, blocatorul de mână să se afle imediat deasupra blocatorului de piept. Pedala se utilizeză în principal împreună cu blocatorul cu mâner pentru urcare. Ea mai poate fi folosită la degajarea unui coechipier, la trecerea unor fracționări sau mâini curente aeriene.

Atenție! Este interzisă folosirea pedalelor din chingă, din cauza riscului de a intra în blocatorul de piept, fapt care poate produce blocarea persoanelor neexperimentate.

Blocatorul de picior

Este un blocator auxiliar folosit împreună cu blocatorul de piept și blocatorul de mână, într-o metodă de urcare cu trei blocatoare. Folosirea blocatorului de picior aduce economie de energie și rapiditate, fiind foarte apreciat la trecerea strâmtorilor verticale.

Atenție ! Blocatorul de picior nu este element de securitate ci un element de progresie ! Folosirea blocatorului de picior, nu înseamnã renunțarea la blocatorul de piept sau la blocatorul de mânã !

Lonjele

Pentru autoasigurare speologii folosesc un ansamblu, format din două lonje. Mai exact, lonja scurtă și lonja lungă sunt componente ale echipamentului individual și sunt cele care fac legătura dintre speolog și punctele de siguranță de pe parcursul unei verticale: balustradă, mână curentă, amaraj, nod, blocatoarul de mână. Lonjele trebuie să poată rezista unei eventuale căderi de factor 2 a unui speolog, din acest motiv ele se confecționează din coardă dinamică cu un diametru minim de 9 mm. Pentru confecționarea lor este nevoie de aproximativ 2,5 - 3 m de coardă, în funcție de diametrul corzii. Capetele corzii se vor termina cu un nod opt, cu o buclă cât mai scurtă sau un nod demipescăresc în care vor fi introduse câte o carabiniereă fără siguranță. Un al treilea nod opt, realizat aproximativ în partea mediană a corzii, va servi la prinderea de veriga rapidă a hamului. Evident, în urma efectuării acestui nod trebuie să rezulte o lonjă scurtă și una lungă. În cazul utilizări nodului opt carabinierele lonjelor au tendința de a se răsuci este recomandabil ca acestea să fie imobilizate cu ajutorul unor inele de caucuic tăiate din camerã de bicicletă. De asemenea, pot fi folosite carabiniere speciale prevăzute cu o tijă metalică care împiedică acest lucru.

Atenție! Capeții liberi ai corzilor vor avea mimim de zece ori diametrul corzii dar nu mai puțim de 10 cm. Este interzisă utilizarea de bandă adezivă pentru fixarea carabinierelor acesta fiind scăzând rezistența corzii datorită compușilor din adeziv.

Reglarea lungimii lonjelor:

Cum lungimea lonjelor variază în funcție de înălțimea speologului, pentru ca ele să aibă lungimea ideală, trebuie ca, ținând cotul unuia din brațe sprijinit în abdomen, carabiniera lonjei scurte sã fie în podul palmei, după ce nodurile au fost strânse sub sarcină. Lonja lungă se reglează astfel încât în momentul în care speologul este suspendat în ea să poată atinge cama blocatorului de mână dar în același timp, în momentul urcării, aceasta nu trebuie să împiedice ridicarea cât mai sus a blocatorului. Există producători, care au realizat lonje din chingă cusută, și a căror dinamicitate constă în desfacerea progresivă a cusăturilor în cazul unui șoc. Dezavantajul acestor lonje este că lungimea lor nu poate fi reglată.

Atenție! Carabinierele folosite la lonje, trebuie să aibe o rezistență de minim 2200 daN, să fie asimetrice, să nu aibă cioc (astfel se evită agățarea accidentală) și să nu aibă în nici un caz clapeta curbă (deoarece se pot decroșa accidental din locul în care au fost fixate).

Carabinierele

Carabinierele strict necesare echipamentului individual sunt în număr de 5. Trei carabiniere fără siguranță se folosesc astfel: două la lonje și una pentru frănare (cu excepția utilizării unei carabiniere tip Freino). Celelalte două carabiniere cu siguranță se folosesc după cum urmează: una la blocatorul de mână, de ea fixându-se pedala și lonja lungă, una la coborâtor pentru prinderea acestuia de demirond. În afară de strictul necesar, este recomandat ca speologul să aibă încă cel puțin două carabiniere, fie cu siguranță sau fără pentru agățarea bananei sau a altor accesorii de ham (cuțit, blocator de rezervă, scripete etc.)

Atenție! Este interzisă utilizarea de carabiniere cu o rezistență mai mică de 2200 daN (lejere) la piesele de echipament personal (lonje, coborâtor, blocator de mână). Carabinierele lejere pot fi utilizate ca și carabiniere accesorii pentru prinderea diferitor piese de echipament pe ham (cuțit, blocator sau scripete de rezervă etc.)

11. Accesorii

Folia de supraviețuire

Folia de supraviețuire se prezintă sub forma unui cearșaf din poliester metalizat care reflectă 90% din radiațiile termice. Împăturită ea ocupă un volum foarte mic iar greutatea ei nu depășește 50 gr. Mai este cunoscutã și sub numele de „folia Sirius”. Uzual se găsește în trei variante: pentru utilizare unică (lejeră, dar foarte sensibilă), pentru mai multe utilizări (cea mai adaptată) și un model din polietilenă împletită, argintată pe o față (mai voluminoasă dar foarte rezistentă). Rolul ei este de a păstra constantă temperatura corpului prin micșorarea pierderilor de căldură. Ea poate fi folosită pentru încălzirea de scurtă durată a speologilor aflați în explorare, în situațiile când suntem nevoiți să așteptăm o perioadă mai lungă de timp, în bivuacuri, cât și pentru protejarea speologilor accidentați și greu transportabili.

Atenție! Folia de supraviațuire trebuie păstrată la îndemână pe timpul parcursului subteran, aceasta poate fi introdusă în buzunarul salopetei, în lateralui unei cizme sau la spate între subcombinezon și combinezon în cazul utilizării unei centuri sau a unui ham care să împiedice alunecarea ei. Folia nu se va ține în cască datorită faptului că în cazul unei căderi de pietre acesta se poate comprima șocul fiind transmis prin intermediul foliei direct în cap. Alături de folie este util să avem o lumânare și o brichetă care să poată fii utilizate ca sursă de căldură. La parcursul unui râu subteran, folia de supraviețuire va fi introdusă într-un bidon sau sac etanș, deoarece se deteriorează la contactul cu apa.

Garoul

Fără a fi indispensabil este recomandabil a avea asupra noastră un garou. Garoul este un tub de cauciuc sau de material plastic, care se folosește pentru a umple cu apă rezervorul lămpii de carbid dintr-o sursă de apă puțin adâncă, sau pentru a bea apă din bazinașe mici sau inaccesibile. Garoul mai poate fi folosit pentru a sufla praful din gaura unui spit în timpul forării acesteia.

Bucla de cordelină

Bucla de cordelină, cu un diametru de 5mm minim, poate servi pentru înlocuirea unei pedale rupte, a unui blocator deteriorat prin realizarea unui nod autoblocant sau a unei alte piese de echipament într-o situație de excepție.

Cheia de 13 mm

Reprezintă o piesă de echipament individual obigatorie unui șef de echipă ea fiind utilizată la montarea plachetelor din o echipare, cu toate astea este utilă oricărui speolog care o poate folosi la strângerea unei plachete destrânse, la dezechipare, înlocuirea unei chei pierdute accidental de cel ce echipeză etc. Cheia trebuie prevăzută cu o bucată de cordelină sau elastic, iar la capăt cu un inel de cauciuc ce se poate fixa pe braț.

Atenție! Nu strângeți amarajele excesiv (precum șuruburile de la roata unui automobil) !!!

Ceasul

Fiecare responsabil de echipă speologică este obligat să aibă asupra lui un ceas. Ceasul este un element de securitate, deoarece permite: gestionarea timpului de parcurs subteran, rezervele de carbid sau hrană, respectarea orei de întoarcere a echipei (anunțată înainte de plecare), încadrarea echipei într-o schemă de explorare de anvergură etc.

Cuțitul

Prezența unui cuțit în peșteră este foarte utilă. El poate fi folosit, pentru eventuale mici reparații (un cap de șurubelniță este recomandat), pentru tăierea alimentelor etc. Pentru situațiile în care încadrăm sau suntem responsabili de echipă, cuțitul poate fi folosit pentru realizarea unei decroșări a unui coechipier aflat în dificultate, tăierea unor corzi etc. Cuțitul trebuie astfel purtat în subteran, pentru a putea fi folosit în orice moment, chiar și numai cu o singură mână. Există modele care pot fi atașate de ham prin intermediul unei carabinire.

Cârligul

Este un cârlig metalic, prevăzut cu o chingă de prindere. Există mai multe variante, la care diferă deschiderea ciocului. El se poate prinde de asperitățile stâncii. Cârligul folosește la echipările cu pendul și la escaladă. Nu este recomandată lonjarea directă în chinga de prindere a acestuia, ci într-o altă carabinieră, pentru a evita răsucirile parazite care apar și care îl pot disloca.

Atenție! Un cârlig disclocat, se îndreaptă de cele mai multe ori către zona feței, unde vă poate răni serios. Totdeauna când suntem fixați într-un cârlig, trebuie sã fim pregătiți ca acesta să iasă, astfel se pot preîntâmpina efectele balansul rezultat.

Bidonul și sacul etanș

Aceste accesorii se folosesc pentru transportarea materialelor în cazul explorărilor de râuri subterane, în cazul organizării de bivuac sau când trebuie protejat un anumit obiect de umezeală sau șocuri. Bidonul etanș are avantajul că prin construcția sa protejează într-o mare măsură împotriva șocurilor. Dezavantajul lui îl reprezintă volumul pe care-l ocupă când începe să se golească. Sacul etanș este cumva opusul bidonului privind prin prisma avantajelor și dezavantajelor. Atenție la transportul materialelor colțuroase sau tăioase în sacul etanș !

Sticla pliabilã

Este realizată din plastic suplu și transparent. Este de preferat utilizarea acesteia datorită faptului că se aranjează foarte bine în sacul speologic și nu are nici un fel de volum parazit când începe să fie golită. Se recomandă folosirea ei și consumarea constantă de lichide în peșteră pentru evitarea deshidratării.

Carnetul și creionul (pixul)

Este recomandat ca fiecare speolog să aibă asupra sa un mic carnet și o ustensilă de scris care pot fi utile într-o multitudine de situații. Aceste accesorii trebuie să fie ferite de umezeală, cu excepția celor care rezistă la umezeală sau chiar la apă.

Accesorii folosite în situații speciale

Scripeții

În funcție de model se folosesc în următoarele situații:

- realizarea unui sistem rolă-blocator;

- realizarea unui sistem în “Z”;

- realizarea unui balansier;

- realizarea și parcurgerea unei tiroliene;

Scripeții trebuie să facă parte din trusa de echipament individual a unui sef de echipă.

Cele mai recomandate modele sunt cele pe lagăre sau rulmenți cu bile. Modelul de rolă simplă din plastic nu este recomandat din cauza rezistenței sale reduse și din cauza demultiplicării foarte mici cauzate de frecările cu carabiniera.

Blocatorul tip Tibloc

Este um blocator lejer care poate fi folosit împreună cu o carabinieră prin care este fixat pe coardă pentru înlocuirea unui blocator de mână defect. Datorită volumului său redus este recomandat ca orice speolog să-l aibă pe ham.

Atenție! Acest blocator are un randament scăzut și va fi utilizat numai în cazuri de urgență pentru progresia pe coardă.

Rola-blocator

Este un dispozitiv care îmbină funcțiile unui scripete cât și a unui blocator în același timp. Rola blocator este o piesă de echipament utilă în realizarea unor sisteme de scripeți, salări sau de exemplu pentru ridicarea unor banane grele pe un puț. Corpul rolei-blocator este compus din o lamelă fixă pe care sunt montate un scripete și o camă de blocare, ansamblu care permite culisarea corzii în o singură direcție și blocarea ei la punerea în sarcină în direcția opusă de tracțiune, cât și o lamelă mobilă prin intermediul căreia se realizează deschiderea corpului rolei-blocator pentru introducerea corzii. Poate fi folosit numai ca scripete prin blocarea camei sau înlocuiește cu succes un sistem rolă blocator.

Rola blocator este disponibilă în două variate (după Petzl Mini-taxion și Pro-traxion) prima variantă fiind mai lejeră dar având dezavantajul de a avea un randament mai scăzut. Rola-blocator este prevăzută cu un orificiu special pentru introducrea unei carabiniere prin care se realizează legătura cu amarajele.

Atenție! Acest dispozitiv nu poate fi utilizat ca blocator de rezervă pentru abordarea unei verticale în cazul defectării blocatorului de mână. În cazul utilizării unui scripete-blocator tip protraxion este obligatorie introducerea unei carabiniere în orificiul inferior pentru blocarea deschiderii accidentale. În cazul unei tracțiuni greșite la acest model, (în lateral) există riscul blocării corzii între corpul roleiblocator și scripete.

Gri-Gri-ul

Este un dispozitiv de asigurare dinamică, folosit în cazul escaladelor. El poate fi folosit pentru asigurarea capului de coardă și a secundului, pentru coborâre sau pentru tensionarea tirolienelor. Folosirea lui necesită un antrenament prealabil și atenție din partea celui care-l manipulează.

Plicul de supraviețuire

Sunt plicuri (Chaufferette – fr.) ce conțin două substanțe, care în momentul activării dau o reacție chimică, ce degajă căldură un timp ce variază în funcție de model (între 8 și 96 de ore). Au un volum, o greutate și un preț care ar trebui să le facă nelipsite din sacul oricărui speolog Se folosesc în situații de așteptare (cartare, escalade, scufundări) sau în situații de accident/incident pentru echilibrarea termică a victimei. Există modele care pot fi refolosite. Reactivarea plicurilor se face prin fierberea între 10 și 20 de minute.